درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 13:51:5 FA | AR | PS | EN
افتتاح سه پروژه زیربنایی حکومت طالبان را در کابل             کمک 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان            واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور            تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان            






تاریخ نشر: 1402/09/25 - 05:42:2
تعداد بازدید: 338
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آینده روابط ایران - امریکا با فاکتور غزه
 آینده روابط ایران - امریکا با فاکتور غزه

ایرانی‌‌‌ها می‌‌‌دانند که امریکا احتمالا توافق هسته‌‌‌ای رو به نابودی را احیا نمی‌‌‌کند و تحریم‌‌‌ها را در سال انتخاباتی لغو نمی‌‌‌کند. در حالی که این دست‌نیافتنی است، یک معامله جامع با امریکا در میان‌مدت قابل تصور است. برخی مشتاقانه امیدوارند که ترامپ و سیاست فشار حداکثری او را بازگردانند. اما جمهوری اسلامی که سال آینده ۴۵ ساله می‌شود، مقاومت خود را ثابت کرده است. آنچه پیامدهای حمله حماس نشان داده، این است که تهران ممکن است دیگر حاضر نباشد به اندازه نیروهای نیابتی خود در خطر زندگی کند.

به گزارش انصار، نشریه اکونومیست ۱۴ دسمبر در گزارشی با اشاره به تحولات جنگ غزه و تاثیر آن بر نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌نویسد: جنگ غزه در ظاهر، برای دولت ایران خوب عمل کرده است. اول اینکه، متحد آن حماس، در حمله به اسرائیل در ۷ اکتوبر به طرز شگفت‌انگیزی [خود را ] موثرتر از آنچه اکثر ناظران تصور می‌‌‌کردند، نشان داده است. از آن زمان، سایر اعضای «محور مقاومت» با حمله به اهداف اسرائیلی و امریکایی از عراق، لبنان، سوریه و یمن، قدرت ایران را به نمایش گذاشته‌اند. حوثی‌‌‌ها، به تانکرهای نفت در دریای سرخ حمله و موشک‌‌‌هایی با برد ۸۰۰ کیلومتر شلیک کرده‌‌‌اند که به ایران اجازه می‌دهد تجارت از طریق کانال سوئز را کنترول کند، همان‌طور که در حال حاضر بر عبور کشتی‌ها از خلیج فارس تسلط دارد.

یک دیپلومات سابق سازمان ملل در تهران می‌‌‌گوید: «آنها به جهان نشان می‌دهند که اگر به دنبال خاورمیانه با‌ثبات هستید، به ایران نیاز دارید.» در واشنگتن، سیاستمداران جمهوری‌خواه تهدید منطقه‌ای ناشی از ایران را به عنوان دلیلی بر بی‌کفایتی ژئوپلیتیک رئیس‌جمهور جو بایدن معرفی می‌کنند. نمایش قدرت ایران پس از کنترول دولت بر ناآرامی‌های اواخر سال ۲۰۲۲ قوت گرفته است. انزوای دیپلوماتیک و اقتصادی ایران نیز در حال کاهش است. این کشور خود را به عنوان تامین‌کننده مهم تسلیحات برای روسیه معرفی کرده است. صادرات نفت به‌ویژه به چین در حال رونق است. در ماه مارچ چین میانجی‌گری روابط دیپلوماتیک ایران و عربستان سعودی را بر عهده گرفت. در ماه اگست، ایران برای پیوستن به بریکس، بلوک اقتصادهای بزرگ در حال ظهور دعوت شد و در سپتمبر، امریکا موافقت کرد که ۶ میلیارد دالر از دارایی‌های ایران را به عنوان بخشی از توافق تبادل زندانیان آزاد کند.

به‌رغم این وضعیت، اما ایران حملات توسط نایبان منطقه‌ای خود را مهار کرده است. این نشان‌‌‌دهنده حمایت از حماس است، اما به اندازه‌‌‌ای پیش نمی‌رود که اسرائیل و امریکا را که نیروی دریایی آنها در نزدیکی سواحل آن قرار دارد، به انتقام‌‌‌جویی خشمگینانه دعوت کند. این احتیاط به نوبه خود نشان‌دهنده آسیب‌پذیری در حوزه اقتصاد ایران است. مهم‌تر از همه، ایران در آستانه تغییر است. تمرکز به طور فزاینده‌ای بر حفظ قدرت است، نه دامن زدن به تنش در خارج. واضح‌‌‌ترین نشانه این است که ایران، با پرورش شبکه‌‌‌ای از بازیگران غیردولتی برای دهه‌‌‌ها، تمایلی به ایجاد مشکل بیش از حد برای آنها ندارد. درخواست حماس از برادران مقاومت اسلامی در لبنان، ایران، یمن، عراق و سوریه برای ادغام با مردم فلسطین و بیرون راندن اشغالگران تا حد زیادی بی‌پاسخ مانده است. حزب‌الله، یک جنبش لبنانی متحد ایران، محتاطانه عمل کرده و به درگیری‌ها و حملات موشکی پراکنده در سراسر نوار شمالی اسرائیل بسنده کرده است.

مقامات ایرانی هنوز فرمول خود را برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین به کار می‌برند: همه‌پرسی از «ساکنان اصلی» فلسطین که به محو اسرائیل از روی نقشه رای می‌دهد. اما در هفته‌‌‌های اخیر ایران برخی نشانه‌های اعتدال را نشان داده‌‌‌ است. کمال خرازی مشاور سیاست خارجی، می‌‌‌گوید که «‌به رسمیت شناختن اسرائیل «البته کار خود فلسطینی‌‌‌ها» است. ما قرار نیست با دیگران مخالفت کنیم.» در ۲۷ اکتوبر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران به راه‌حل دودولتی رای مثبت داد. یک دیپلومات ایرانی تاکید دارد: ما رادیکال نیستیم. یا شاید آنها ترجیح می‌دهند مانند رادیکال‌ها به نظر نرسند. ایران به وضوح نمی‌‌‌خواهد به خاطر خشم حماس مقصر شناخته شود. مقامات ایران در اولین اظهارنظرهای خود در مورد حمله ۷ اکتوبر، چند نوبت دخالت ایران را تکذیب کرده‌اند. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: گروه‌های مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند.

اگر منظور او این است که آنها بازیگران مستقل هستند، این حرف چندان دقیق نیست. از ۷ اکتوبر ایران «اتاق عملیات مشترک» را در نزدیکی خط مقدم سوریه با اسرائیل باز و پهپادهای جنگی را از سوریه به عمق اسرائیل پرتاب کرده است. ایران ممکن است دستور حمله در ۷ اکتوبر را صادر نکرده باشد، اما به وضوح به حماس کمک کرده تا توانایی‌های لازم را به دست آورد. پارازیت‌ها و حملات پهپادی علیه نیروهای دفاعی اسرائیل همگی نشان‌دهنده حمایت لوژستیکی ایران بوده است. مساله این نیست که آیا ایران درگیر این حمله بوده است یا خیر، بلکه مساله این است که چرا ایران در حال حاضر این میزان مشتاق است که از تشدید تنش جلوگیری کند.

برخی ناظران سکوت آن را صرفا تاکتیکی و راهی برای جلوگیری از حمله می‌دانند. یک احتمال دیگر این است که ایران در حال تغییرات استراتژیک است. در حالی که حماس در حال ایجاد تنش در منطقه است، توجه مقامات ایران به امور داخلی معطوف شده است. یاسر میردامادی، یک پژوهشگر دینی ساکن در خارج از کشور می‌‌‌گوید: «مقامات به یک اقتصاد بهتر و سیاست خارجی کمتر تنش‌زا نیاز دارند.» نه ماجراجویی خارجی و نه نزاع داخلی به این امر کمک نمی‌کند. رهایی از مشکلات اقتصادی ایران ممکن است.

این همان چیزی بود که مقامات را در شش ماه قبل از ۷ اکتوبر به کاهش دو‌سومی تولید اورانیوم غنی‌‌‌شده تا ۶۰‌درصد ترغیب کرد و از حمله به کشتی‌‌‌های امریکایی در تنگه هرمز و جلوگیری از حملات نیابتی به اهداف امریکایی بازداشت. امریکا نیز به نوبه خود چشمان خود را بر تجارت نفت ایران بسته است که مشمول تحریم‌هاست. صادرات نفت از ۳۰۰هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در شرایط کنونی رسیده که رشد چهار برابری را نشان می‌دهد. زمانی که ایران پس از ۷ اکتوبر از حملات نیروهای نیابتی خود جلوگیری کرد، بایدن بی‌سر و صدا این اقدام را با اجازه دادن به عراق برای انتقال ۱۰ میلیارد دالری که برای قبوض انرژی به ایران بدهکار بود، پاسخ داد.

همه اینها باید به اقتصاد کمک کند. درآمدهای نفتی و غیرنفتی ایران از زمان اعمال مجدد تحریم‌‌‌ها در سال ۲۰۱۸، زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا از توافق لغو تحریم‌‌‌ها در ازای عدم‌ساخت سلاح هسته‌‌‌ای خارج شد، به بالاترین سطح خود رسیده است. تنها صادرات به چین از ۲۰۰هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. درآمدهای نفتی از ۲۵.۵ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۱ به ۴۲.۶ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۲ رسیده است. ارقام بودجه ایران به ۷۱ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

خیلی چیزهای بیشتری باید اتفاق بیفتد تا شهروندان این درآمدها را احساس کنند. اگرچه صادرات نفت ایران افزایش یافته، اما تحریم‌های امریکا همچنان بازگرداندن درآمدهای حاصل از آن را برای ایران دشوار می‌کند. تاجران با چمدان‌های پر از اسکناس وارد دبی می‌‌‌شوند. برخی از آنها به صورت زمینی از طریق کردستان عراق یا افغانستان به ایران ارسال می‌شوند یا از طریق مبادلات غیررسمی ارز و معاملات ارزهای دیجیتال در دبی انتقال پیدا می‌کنند.

حتی اگر تمام درآمدهای حاصله به این کشور بازگردد، ایران همچنان با کسری بودجه زیادی مواجه خواهد شد. این کشور برای متعادل کردن بودجه خود نیاز به صادرات ۱.۵ میلیون بشکه در روز به قیمت هر بشکه ۸۵ دالر دارد. اما نفت در حال حاضر با قیمت کمتری معامله می‌شود و ایران باید به خریداران تخفیف زیادی نسبت به قیمت بازار بدهد. زندگی برای اکثر ایرانی‌ها سخت‌تر شده است. تورم شتاب گرفته و از رشد دستمزدها پیشی گرفته است. قیمت مواد غذایی نسبت به سال گذشته ۴۰‌درصد افزایش یافته است. طبق آمارهای رسمی، نرخ فقر در یک دهه از ۱۹‌درصد به ۳۰‌درصد افزایش یافته است. این مشکلات سیاستمداران توانا را آزمایش می‌کند.

ایران چیزهای زیادی برای ارائه به سرمایه‌گذاران خارجی دارد، اما تحریم‌‌‌های امریکا، حمایت‌‌‌گرایی و سوءمدیریت تقریبا همه را معلق کرده است. چین یادداشت تفاهم‌های فراوانی امضا کرده، اما منتظر لغو تحریم‌ها برای اجرای آن است. سرمایه‌گذاری‌های احتمالی عربستان سعودی مشروط به توقف حمایت ایران از نمایندگان منطقه‌ای‌اش است. روسیه آخرین امید است.  ایرانی‌‌‌ها می‌‌‌گویند در ازای تسلیحات ایرانی، به‌‌‌ویژه هواپیماهای بدون سرنشین، روسیه در میادین نفتی و اتصال ریلی شمال به جنوب به اقیانوس هند سرمایه‌گذاری خواهد کرد. با این حال، تا به امروز، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور از طریق واسطه‌ها در دبی بوده است.

در این میان بحران‌های زیست‌محیطی نیز تشدید شده است. تابستان گذشته، دمای هوا در جنوب به ۶۰ درجه سانتیگراد نزدیک شد. خشکسالی تقریبا مخازن را خالی کرده و بیابان‌زایی صدها‌هزار نفر را روانه شهرها کرده است. مشاور رئیس‌جمهور هشدار داد که تا سال ۲۰۵۰ کمبود آب می‌تواند ۷۰‌درصد از ایرانیان را در بر گیرد. برخی تحلیلگران امیدوارند که با گذشت زمان، محدودیت منطقه‌ای که این کشور از ۷ اکتوبر نشان داده است، به یک امر عادی تبدیل شود. ایران ممکن است حفظ وضعیت موجود را به هرج و مرج ترجیح دهد و ممکن است به جای گسترش بیشتر قدرت به دنبال تحکیم نفوذ باشد.  ایرانی‌‌‌ها می‌‌‌دانند که امریکا احتمالا توافق هسته‌‌‌ای رو به نابودی را احیا نمی‌‌‌کند و تحریم‌‌‌ها را در سال انتخاباتی لغو نمی‌‌‌کند. در حالی که این دست‌نیافتنی است، یک معامله جامع با امریکا در میان‌مدت قابل تصور است. برخی مشتاقانه امیدوارند که ترامپ و سیاست فشار حداکثری او را بازگردانند. اما ایران که سال آینده ۴۵ ساله می‌شود، مقاومت خود را ثابت کرده است. آنچه پیامدهای حمله حماس نشان داده، این است که تهران ممکن است دیگر حاضر نباشد به اندازه نیروهای نیابتی خود در خطر زندگی کند.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/29015






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

مبتلا شدن بیش از صد زن و کودک به بیماری ناشناخته تنفسی در بدخشان

افتتاح سه پروژه زیربنایی حکومت طالبان را در کابل

کمک 15 میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.